STUDIO

Studio Filmowe ZEBRA jest jednym z najbardziej doświadczonych i uznanych producentów filmów fabularnych w Polsce, działającym od 1988 roku.

Od początku istnienia ZEBRA wyprodukowała 40 filmów fabularnych i 4 seriale telewizyjne. Większość produkcji ZEBRY znalazła uznanie widowni kin i stacji telewizyjnych, w tym, między innymi, takie popularne i docenione przez publiczność tytuły jak: „Kiler”, „Kiler-ów 2-óch”, „Sztuka kochania”, „Porno”, „Dzień Świra”, „Psy” czy „W ciemności”. Najpopularniejsza polska komedia „Kiler” w reżyserii Juliusza Machulskiego zgromadziła w kinach ponad 2 miliony widzów, a prawa do remake-u zostały kupione przez Walt Disney Company. Odnoszonym przez ZEBRĘ sukcesom frekwencyjnym i komercyjnym towarzyszą liczne i najbardziej prestiżowe osiągnięcia, wyróżnienia i nagrody na najbardziej znaczących festiwalach polskich i zagranicznych. Jeden z najnowszych filmów ZEBRY „W ciemności” w reżyserii Agnieszki Holland został nominowany do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar® 2012 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

Od 9 listopada 2011 Studio Filmowe ZEBRA funkcjonuje jako instytucja kultury. W tym dniu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - poprzez przekształcenie państwowych instytucji filmowych: Studio Filmowe „Zebra” oraz Studio Filmowe „Perspektywa” - utworzył państwową instytucję kultury pod nazwą Studio Filmowe „Zebra”.

Instytucją filmową Studio Filmowe PERSPEKTYWA od momentu jej powstania, tj. od roku 1978, kierował reżyser Janusz Morgenstern (zmarły 6 września 2011), autor wielu filmów kinowych nagradzanych na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym m. in.: „Do widzenia, do jutra”, „Jowita”, „Trzeba zabić tę miłość”, „Żółty szalik” oraz najpopularniejszych seriali telewizyjnych jak „Stawka większa niż życie”, „Kolumbowie”, „Polskie drogi”. PERSPEKTYWA wyprodukowała 63 kinowe filmy fabularne oraz kilkadziesiąt filmów telewizyjnych.

Filmografia instytucji kultury Studio Filmowe ZEBRA obejmuje łącznie ponad 130 filmów fabularnych, 39 filmów telewizyjnych oraz 22 seriale telewizyjne. Studio Filmowe ZEBRA świadczy usługi produkcyjne i bierze udział w koprodukcjach krajowych i zagranicznych. Od lat Studio współpracuje z wybitnymi twórcami, aktorami oraz z ludźmi o najwyższych kwalifikacjach w zakresie produkcji i dystrybucji filmowej.

Juliusz Machulski - twórca i założyciel studia, które od początku istnienia wyprodukowało ponad 40 filmów fabularnych i 4 seriale telewizyjne. Większość produkcji ZEBRY znalazła uznanie widowni kin i stacji telewizyjnych, w tym, między innymi, takie popularne i docenione przez publiczność tytuły jak: „Kiler”, „Kiler-ów 2-óch”, „Sztuka kochania”, „Porno”, „Dzień Świra”, „Psy” czy „W ciemności”. Najpopularniejsza polska komedia „Kiler” w reżyserii Juliusza Machulskiego zgromadziła w kinach ponad 2 miliony widzów...

JULIUSZ MACHULSKI

Założycielem i dyrektorem Studia jest Juliusz Machulski - reżyser, scenarzysta i producent, znany jako twórca najpopularniejszych polskich filmów.

Reżyser, scenarzysta i producent filmowy. W latach 1973-74 studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (1978 rok). W latach 1984-1985 studiował w Cal-Arts w Kalifornii (stypendium Fulbright'a). W 1988 roku założył Studio Filmowe ZEBRA, któremu szefuje do dzisiaj. W 1993 roku wykładowca reżyserii filmowej w Hunter College w Nowym Jorku. Autor i producent najpopularniejszych i licznie nagradzanych polskich filmów.

Pierwsze jego filmy to krótkometrażowe etiudy szkolne: „Paralaksa”, „Wolna sobota” i „Gorączka mleka” - wszystkie wyróżnione na Festiwalu Etiud Filmowych w Warszawie w 1978 roku (nagroda FIPRESCI oraz nagroda jury festiwalowego). Twórca kultowych filmów polskich, takich jak: „Vabank”, „Seksmisja”, „Vabank II, czyli riposta”, „Kingsajz” oraz „Kiler”. Autor teatrów telewizji: „Jury”, „19. południk”, „Przerwanie działań wojennych”, „Next-ex”, „Matka brata mojego syna", „Brancz".

Pełnometrażowy debiut fabularny Juliusza Machulskiego „Vabank” stał się jednym z największych przebojów polskiego kina. Polska komedia wszechczasów „Seksmisja” napisana i wyreżyserowana przez Juliusza Machulskiego w niespełna w rok od premiery zgromadziła w kinach około 12 milionów widzów. „Szwadron”, którego Juliusz Machulski był reżyserem, scenarzystą i producentem, reprezentował kinematografię polską w nagrodach Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar® 1993 roku. Prawa do remake'u filmu „Kiler” w reżyserii Juliusza Machulskiego zostały kupione przez Walt Disney Company. Juliusz Machulski jest również producentem nominowanego do Oscara® 2012 (kategoria: najlepszy film nieanglojęzyczny) filmu „W ciemności" w reżyserii Agnieszki Holland.

Poza bogatą twórczością reżyserską, scenopisarską i producencką, Juliusz Machulski występował też jako aktor. Jest on odtwórcą głównej roli w filmie Krzysztofa Kieślowskiego „Personel" (rok prod. 1975).

Laureat wielu nagród i wyróżnień, zarówno festiwalowych i branżowych (w tym, m.in.: 6-krotnie „Złote Lwy” – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, „Kryształowy Globus” – Międzynarodowy Festival Filmowy w Karlovych Varach, „Orły” – Polska Akademia Filmowa, „Syrenka Warszawska” – Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, „Złota Taśma” – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 3-krotnie „Złoty Klakier” - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 6-krotnie „Złota Kaczka” – pismo „Film” oraz licznych nagród i wyróżnień przyznawanych przez środowisko dystrybutorów za bardzo wysokie wyniki frekwencyjne w kinach) jak i państwowych (w tym: 1986 - Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych za zasługi w popularyzowaniu kultury polskiej na świecie, 1991 - Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii, 1999 - Nagroda Ministra Kultury i Sztuki w dziedzinie filmu).

Filmografia:

DEJA VU | 1989

współautor scenariusza, reżyser, producent

PORNO | 1989

producent

SZTUKA KOCHANIA | 1989

producent

KINGSAJZ | 1987

współautor scenariusza, reżyser

VABANK II, CZYLI RIPOSTA | 1984

autor scenariusza, reżyser

SEKSMISJA | 1983

autor scenariusza, reżyser

VABANK | 1981

autor scenariusza, reżyser

BEZPOŚREDNIE POŁĄCZENIE (film TV) | 1979

autor scenariusza, reżyser

GORĄCZKA MLEKA (etiuda szkolna) | 1977

autor scenariusza, reżyser

WOLNA SOBOTA (etiuda szkolna) | 1976

autor scenariusza, reżyser

PARALAKSA (etiuda szkolna) | 1976

reżyser (1976)

PERSONEL (reż. Krzysztof Kieślowski) | 1975

aktor

INNI O NAS:

„Sam postanowiłem znaleźć producenta (...). Z kilkoma kartkami scenariusza pod pachą najpierw poszedłem do prywatnych telewizji. Pomyślałem: oni tacy ambitni, to ich zainteresuje. Okazało się, że jest całkowicie odwrotnie. Jedynym, kótry mnie zrozumiał był Juliusz Machulski. I zaryzykował (...). Podczas pracy nad „Historiami miłosnymi Julek okazał się moją największą ostoją”.

„Juliusz Machulski jako producent jest uczulony, aby wypuścić starannie zrobiony film.”

„Z Julkiem znakomicie się rozumiemy. Trudno zdecydowanie wsakazać, gdzie w nim kończy się rola producenta, a zaczyna opiekuna. Zawsze w okresie kręcenia dawał mi całkowitą swobodę.

Jerzy Stuhr w wywiadzie z Jerzym Armatą pt. „Kino przypowiastek moralnych”

„To najlepsze i najbardziej aktywne studia filmowe z istniejących. Są gwarantem jakości. Łatwiej zrobić tu film, temu, komu nie chodzi tylko o „szybką kasę” i takie zresztą są ambicje prowadzących. Chodzi o to, by powstawały filmy istotne i w zalewie tandety studia ciągle są miejscem, gdzie takie rzeczy mogą powstać. ”

„To najlepsze i najbardziej aktywne studia filmowe z istniejących. Są gwarantem jakości. Łatwiej zrobić tu film, temu, komu nie chodzi tylko o „szybką kasę” i takie zresztą są ambicje prowadzących. Chodzi o to, by powstawały filmy istotne i w zalewie tandety studia ciągle są miejscem, gdzie takie rzeczy mogą powstać. ”

Agnieszka Holland w wywiadzie na temat państwowych Studiów Filmowych „Puławska 61”

„Jestem bardzo zadowolony. To moja wielka satysfakcja życiowa, że mogłem ożywić ten film. „Wesele” zostało odnowione, otrzymało nowe wartości artystyczne, a przede wszystkim plastyczne, pod względem koncepcji barwnej. Obraz został silnie wzmocniony – przez poszerzenie formatu i nadanie wielu nowych barw.”

Witold Sobociński, wypowiedź na temat realizowanej przez SF ZEBRA rekonstrukcji filmu z zasobów SF ZEBRA pt. „Wesele” w reż. A. Wajdy.

„Jest strategia ZEBRY. Z jednej strony - kino rozrywkowe, z drugiej - filmy ambitne. Może nie aż tak trudne, żeby szły przy pustych salach, ale jednak. „Kino ZEBRY” jest wyraziste (...). I wielkie sukcesy komercyjne, jak na przykład „Kiler”. Nie znajdzie pani odpowiednika ZEBRY w polskiej kinematografii.”

„(...) Tym większy mam szacunek do ZEBRY. Stworzyli w polskim kinie niezwykłą szansę dla trudnego, niepokornego filmu. A jednocześnie nie zadręczyli publiczności. Więcej, to właśnie filmy ZEBRY w połowie lat 90. przełamały nieufność widowni do polskiego filmu.”

Krzysztof Krauze w wywiadzie z Katarzyną Taras pt. „Tu można powiedzieć „nie”.

„Cztery z ośmiu moich filmów powstały przy Puławskiej 61. „Porno”, „Nic śmiesznego” i „Dzień Świra” – w ZEBRZE oraz „Baby są jakieś inne” w KADRZE. Z tym miejscem kojarzy mi się prestiż i profesjonalizm. Nigdy nie poczułem tu zagrożenia, że możemy nie dokończyć raz skierowanego do produkcji filmu i – co chyba dla mnie najważniejsze – mam tu poczucie pełnej wolności twórczej. A adres prosty: PUŁAWSKA 61. Chrońmy to miejsce i jego filmową aktywność, zadbajmy o jej kontynuację. Nie można wciąż zaczynać wszystkiego od poniedziałku.”

Marek Koterski w wywiadzie na temat państwowych Studiów Filmowych „Puławska 61”