STUDIO
Studio Filmowe ZEBRA jest jednym z najbardziej doświadczonych i uznanych producentów filmów fabularnych w Polsce, działającym od 1988 roku.
Od początku istnienia ZEBRA wyprodukowała 40 filmów fabularnych i 4 seriale telewizyjne. Większość produkcji ZEBRY znalazła uznanie widowni kin i stacji telewizyjnych, w tym, między innymi, takie popularne i docenione przez publiczność tytuły jak: „Kiler”, „Kiler-ów 2-óch”, „Sztuka kochania”, „Porno”, „Dzień Świra”, „Psy” czy „W ciemności”. Najpopularniejsza polska komedia „Kiler” w reżyserii Juliusza Machulskiego zgromadziła w kinach ponad 2 miliony widzów, a prawa do remake-u zostały kupione przez Walt Disney Company. Odnoszonym przez ZEBRĘ sukcesom frekwencyjnym i komercyjnym towarzyszą liczne i najbardziej prestiżowe osiągnięcia, wyróżnienia i nagrody na najbardziej znaczących festiwalach polskich i zagranicznych. Jeden z najnowszych filmów ZEBRY „W ciemności” w reżyserii Agnieszki Holland został nominowany do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar® 2012 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.
Od 9 listopada 2011 Studio Filmowe ZEBRA funkcjonuje jako instytucja kultury. W tym dniu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - poprzez przekształcenie państwowych instytucji filmowych: Studio Filmowe „Zebra” oraz Studio Filmowe „Perspektywa” - utworzył państwową instytucję kultury pod nazwą Studio Filmowe „Zebra”.
Instytucją filmową Studio Filmowe PERSPEKTYWA od momentu jej powstania, tj. od roku 1978, kierował reżyser Janusz Morgenstern (zmarły 6 września 2011), autor wielu filmów kinowych nagradzanych na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym m. in.: „Do widzenia, do jutra”, „Jowita”, „Trzeba zabić tę miłość”, „Żółty szalik” oraz najpopularniejszych seriali telewizyjnych jak „Stawka większa niż życie”, „Kolumbowie”, „Polskie drogi”. PERSPEKTYWA wyprodukowała 63 kinowe filmy fabularne oraz kilkadziesiąt filmów telewizyjnych.
Filmografia instytucji kultury Studio Filmowe ZEBRA obejmuje łącznie ponad 130 filmów fabularnych, 39 filmów telewizyjnych oraz 22 seriale telewizyjne. Studio Filmowe ZEBRA świadczy usługi produkcyjne i bierze udział w koprodukcjach krajowych i zagranicznych. Od lat Studio współpracuje z wybitnymi twórcami, aktorami oraz z ludźmi o najwyższych kwalifikacjach w zakresie produkcji i dystrybucji filmowej.

JULIUSZ MACHULSKI
Założycielem i dyrektorem Studia jest Juliusz Machulski - reżyser, scenarzysta i producent, znany jako twórca najpopularniejszych polskich filmów.
Reżyser, scenarzysta i producent filmowy. W latach 1973-74 studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (1978 rok). W latach 1984-1985 studiował w Cal-Arts w Kalifornii (stypendium Fulbright'a). W 1988 roku założył Studio Filmowe ZEBRA, któremu szefuje do dzisiaj. W 1993 roku wykładowca reżyserii filmowej w Hunter College w Nowym Jorku. Autor i producent najpopularniejszych i licznie nagradzanych polskich filmów.
Pierwsze jego filmy to krótkometrażowe etiudy szkolne: „Paralaksa”, „Wolna sobota” i „Gorączka mleka” - wszystkie wyróżnione na Festiwalu Etiud Filmowych w Warszawie w 1978 roku (nagroda FIPRESCI oraz nagroda jury festiwalowego). Twórca kultowych filmów polskich, takich jak: „Vabank”, „Seksmisja”, „Vabank II, czyli riposta”, „Kingsajz” oraz „Kiler”. Autor teatrów telewizji: „Jury”, „19. południk”, „Przerwanie działań wojennych”, „Next-ex”, „Matka brata mojego syna", „Brancz".
Pełnometrażowy debiut fabularny Juliusza Machulskiego „Vabank” stał się jednym z największych przebojów polskiego kina. Polska komedia wszechczasów „Seksmisja” napisana i wyreżyserowana przez Juliusza Machulskiego w niespełna w rok od premiery zgromadziła w kinach około 12 milionów widzów. „Szwadron”, którego Juliusz Machulski był reżyserem, scenarzystą i producentem, reprezentował kinematografię polską w nagrodach Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar® 1993 roku. Prawa do remake'u filmu „Kiler” w reżyserii Juliusza Machulskiego zostały kupione przez Walt Disney Company. Juliusz Machulski jest również producentem nominowanego do Oscara® 2012 (kategoria: najlepszy film nieanglojęzyczny) filmu „W ciemności" w reżyserii Agnieszki Holland.
Poza bogatą twórczością reżyserską, scenopisarską i producencką, Juliusz Machulski występował też jako aktor. Jest on odtwórcą głównej roli w filmie Krzysztofa Kieślowskiego „Personel" (rok prod. 1975).
Laureat wielu nagród i wyróżnień, zarówno festiwalowych i branżowych (w tym, m.in.: 6-krotnie „Złote Lwy” – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, „Kryształowy Globus” – Międzynarodowy Festival Filmowy w Karlovych Varach, „Orły” – Polska Akademia Filmowa, „Syrenka Warszawska” – Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, „Złota Taśma” – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 3-krotnie „Złoty Klakier” - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 6-krotnie „Złota Kaczka” – pismo „Film” oraz licznych nagród i wyróżnień przyznawanych przez środowisko dystrybutorów za bardzo wysokie wyniki frekwencyjne w kinach) jak i państwowych (w tym: 1986 - Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych za zasługi w popularyzowaniu kultury polskiej na świecie, 1991 - Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii, 1999 - Nagroda Ministra Kultury i Sztuki w dziedzinie filmu).
Filmografia:
VOLTA | 2017
autor scenariusza, reżyser, producent
AMBASSADA | 2013
autor scenariusza, reżyser, producent
W CIEMNOŚCI | 2011
producent
UWIKŁANIE | 2011
współautor scenariusza, producent
PROJEKT DZIECKO | 2010
producent
KOŁYSANKA | 2010
reżyser, producent
OSTATNIA AKCJA | 2009
producent
ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI? | 2009
autor scenariusza, reżyser, producent
HANIA | 2007
producent
KOROWÓD | 2007
producent
WSZYSTKO BĘDZIE DOBRZE | 2007
producent
PLAC ZBAWICIELA | 2006
producent
PALIMPSEST | 2006
producent
KOCHANKOWIE ROKU TYGRYSA | 2006
producent
MÓJ NIKIFOR | 2004
producent
VINCI | 2004
autor scenariusza, reżyser, producent
POGODA NA JUTRO | 2003
producent
SUPERPRODUKCJA | 2002
współautor scenariusza, reżyser, producent
DZIEŃ ŚWIRA | 2002
producent
CISZA | 2001
producent
PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO | 2001
reżyser, producent
TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY | 1999
producen
DŁUG | 1999
producent
KILERÓW 2ÓCH | 1999
reżyser, producent
KILER | 1997
reżyser, producent
HISTORIE MIŁOSNE | 1997
producent
BRACIA WITMANOWIE | 1997
producent
DZIECI I RYBY | 1996
producent
GIRL GUIDE | 1995
autor scenariusza, reżyser
NIC ŚMIESZNEGO | 1995
producent
PRZEBUDZENIE | 1994
producent
WIĘZY KRWI | 1993
producent
HAPPY END | 1993
producent
SZWADRON | 1992
autor scenariusza, reżyser, producent
1968 SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU | 1992
producent
PSY | 1992
producent
KUCHNIA POLSKA | 1991
producent
V.I.P. | 1991
autor scenariusza, reżyser, producent
KROLL | 1991
producent
SESZELE | 1990
producent
MÓW MI ROCKEFELLER | 1990
producent
DEJA VU | 1989
współautor scenariusza, reżyser, producent
PORNO | 1989
producent
SZTUKA KOCHANIA | 1989
producent
KINGSAJZ | 1987
współautor scenariusza, reżyser
VABANK II, CZYLI RIPOSTA | 1984
autor scenariusza, reżyser
SEKSMISJA | 1983
autor scenariusza, reżyser
VABANK | 1981
autor scenariusza, reżyser
BEZPOŚREDNIE POŁĄCZENIE (film TV) | 1979
autor scenariusza, reżyser
GORĄCZKA MLEKA (etiuda szkolna) | 1977
autor scenariusza, reżyser
WOLNA SOBOTA (etiuda szkolna) | 1976
autor scenariusza, reżyser
PARALAKSA (etiuda szkolna) | 1976
reżyser (1976)
PERSONEL (reż. Krzysztof Kieślowski) | 1975
aktor
INNI O NAS:
„Sam postanowiłem znaleźć producenta (...). Z kilkoma kartkami scenariusza pod pachą najpierw poszedłem do prywatnych telewizji. Pomyślałem: oni tacy ambitni, to ich zainteresuje. Okazało się, że jest całkowicie odwrotnie. Jedynym, kótry mnie zrozumiał był Juliusz Machulski. I zaryzykował (...). Podczas pracy nad „Historiami miłosnymi Julek okazał się moją największą ostoją”.
„Juliusz Machulski jako producent jest uczulony, aby wypuścić starannie zrobiony film.”
„Z Julkiem znakomicie się rozumiemy. Trudno zdecydowanie wsakazać, gdzie w nim kończy się rola producenta, a zaczyna opiekuna. Zawsze w okresie kręcenia dawał mi całkowitą swobodę.
Jerzy Stuhr w wywiadzie z Jerzym Armatą pt. „Kino przypowiastek moralnych”
„To najlepsze i najbardziej aktywne studia filmowe z istniejących. Są gwarantem jakości. Łatwiej zrobić tu film, temu, komu nie chodzi tylko o „szybką kasę” i takie zresztą są ambicje prowadzących. Chodzi o to, by powstawały filmy istotne i w zalewie tandety studia ciągle są miejscem, gdzie takie rzeczy mogą powstać. ”
„To najlepsze i najbardziej aktywne studia filmowe z istniejących. Są gwarantem jakości. Łatwiej zrobić tu film, temu, komu nie chodzi tylko o „szybką kasę” i takie zresztą są ambicje prowadzących. Chodzi o to, by powstawały filmy istotne i w zalewie tandety studia ciągle są miejscem, gdzie takie rzeczy mogą powstać. ”
Agnieszka Holland w wywiadzie na temat państwowych Studiów Filmowych „Puławska 61”
„Jestem bardzo zadowolony. To moja wielka satysfakcja życiowa, że mogłem ożywić ten film. „Wesele” zostało odnowione, otrzymało nowe wartości artystyczne, a przede wszystkim plastyczne, pod względem koncepcji barwnej. Obraz został silnie wzmocniony – przez poszerzenie formatu i nadanie wielu nowych barw.”
Witold Sobociński, wypowiedź na temat realizowanej przez SF ZEBRA rekonstrukcji filmu z zasobów SF ZEBRA pt. „Wesele” w reż. A. Wajdy.
„Jest strategia ZEBRY. Z jednej strony - kino rozrywkowe, z drugiej - filmy ambitne. Może nie aż tak trudne, żeby szły przy pustych salach, ale jednak. „Kino ZEBRY” jest wyraziste (...). I wielkie sukcesy komercyjne, jak na przykład „Kiler”. Nie znajdzie pani odpowiednika ZEBRY w polskiej kinematografii.”
„(...) Tym większy mam szacunek do ZEBRY. Stworzyli w polskim kinie niezwykłą szansę dla trudnego, niepokornego filmu. A jednocześnie nie zadręczyli publiczności. Więcej, to właśnie filmy ZEBRY w połowie lat 90. przełamały nieufność widowni do polskiego filmu.”
Krzysztof Krauze w wywiadzie z Katarzyną Taras pt. „Tu można powiedzieć „nie”.
„Cztery z ośmiu moich filmów powstały przy Puławskiej 61. „Porno”, „Nic śmiesznego” i „Dzień Świra” – w ZEBRZE oraz „Baby są jakieś inne” w KADRZE. Z tym miejscem kojarzy mi się prestiż i profesjonalizm. Nigdy nie poczułem tu zagrożenia, że możemy nie dokończyć raz skierowanego do produkcji filmu i – co chyba dla mnie najważniejsze – mam tu poczucie pełnej wolności twórczej. A adres prosty: PUŁAWSKA 61. Chrońmy to miejsce i jego filmową aktywność, zadbajmy o jej kontynuację. Nie można wciąż zaczynać wszystkiego od poniedziałku.”
Marek Koterski w wywiadzie na temat państwowych Studiów Filmowych „Puławska 61”